Pages

Friday, May 11, 2012

SOALAN SPOT PEPERIKSAAN

PERUNCINGAN SOALAN PEPERIKSAAN INSTITUT PENDIDIKAN GURU (IPG) MENGIKUT SUBJEK

* Kesemua peruncingan yang dimasukkan di dalam entri ini diperolehi oleh saya melalui pemerhatian yang dibuat oleh saya di kumpulan-kumpulan fb guru pelatih seperti SUGUS, pemberian sahabat-sahabat IPG yang lain dan sebagainya. Semoga berjaya dalam peperiksaan blake deh ;). Assalamualaikum
PERUNCINGAN SUBJEK FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK) – EDU3101

SUMBER: IPG RAJA MELEWAR
1) PERKEMBANGAN SISTEM PENDIDIKAN
-Selepas dan semasa merdeka.

2) KERJAYA GURU SEBAGAI IBADAH

- Dari perspektif agama
- Dari perspektif ahli-ahli  falsafah

3) PEMBENTUKAN KOKURIKULUM

- Teori dan model pembinaan kurikulum
- Pembentukan kurikulum kbsr n kssr
4) GURU SEBAGAI PEMBINA MODAL INSAN

SUMBER: IPG ISLAM
Penekanan:
- Falsafah pendidikan Islam
- Unsur persamaan falsafah pen. islam dgn fpk
- Mazhab esensialisme
- Pengaruh falsafah pendidikan barat thdp pndidikan malaysia
- Smbngn mari montessori
- Sumbangan za ba, aminuddin baki, awang had salleh
- 4 implikasi fpg
- Implikasi rahman tali pya pnyata
- 4 peristiwa dlm pkmbgn pndidikn dr thun 1990-2010
- Model kurikulum(analisis)
- 4 ciri kbsr.
- Peranan guru bdasarkn agama.



PERUNCINGAN SUBJEK PERKEMBANGAN KANAK-KANAK (PKK) – EDU3102
SUMBER: IPG TUN HUSSEIN ONN

Struktur

1)(a)Berikan satu contoh perkembangan kanak-kanak yang berumur 6-11 untuk setiap aspek berikut:
-fizikal
-kognitif
-sosioemosi
-bahasa

b)cadangkan 3 aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh seorang guru untuk membantu perkembangan kognitif kanak-kanak yang berumur 6-11 tahun.


2)(a)nyatakan 2 ciri perkembangan psikososial yang dialami oleh kanak-kanak yang berumur 6-11tahun


(b)jelaskan 3 cara yang berkesan bagaimana guru dapat meningkatkan perkembangan psikososial murid secara optimum.


3(a)jelaskan 2 jenis personaliti mengikut Carl


(b)jelaskan 3 cara guru dalam membantu pelajar membentuk konsep kendiri positif


4(a)senaraikan 4 kategori masalah pembelajaran

(b)huraikan 2 jenis program yang boleh membantu kanak-kanak merealisasikan sepenuhnya potensi yang ada dalam diri mereka.

ESEI
1(a)dengan menggunakan pengurusan grafik,jelaskan proses keseimbangan kognitif mengikut Teori Perkembangan Kognitif Piaget
(b)bincangkan 4 cara guru meningkatkan perkembangan kognitif murid di sekolah rendah

2)(a)Jelaskan bagaimanakan baka dan persekitaran yang mempengaruhi perkembangan personaliti kanak-kanak

(b)bincangkan 4 kesan sistem keluarga dalam perkembangan personaliti seorang kanak-kanak
(c)terangkan ciri-ciri kanak-kanak bermasalah pembelajaran


SUMBER: IPG IPOH
1. fitrah dari perspektif agama- 1 objektif
2. konsep asas, prinsip dan faktor perkembangan kanak-kanak- 3 objektif, 1 struktur aplikasi.
3.perkembangan fizikal, implikasi terhadap p&p-3 objektif
4. perkembangan kognitif dan bahasa-implikasi terhadap p&p- 2 objektif, 1 struktur, 1 esei
5. sosio-emosi dan implikasi terhadap p&p- 3 objektif
6. personaliti dan kendiri-3 objektif, 1struktur, 1 esei
7. kanak2 bekerperluan khas-5objektif, 1 struktur, 1 esei.

SPOT SOALAN BAHASA MELAYU(PM 2311 P5) .

PM 2311 P5 Bahasa melayu 1
Bahagian A
1. KOnsep morfologi
2. Bentuk kata/pembentukan kata
3. Akronim
4. Frasa
5. Subjek+predikat = frasa
6. Ayat majmuk/ayat/jenis ayat
7. Ragam ayat
8. Sastera melayu
9. Kebudayaan melayu
10. Kesenian melayu
Bahagian B
1. Morfologi
2. Sintaksis
Bahagian C (1 atau 2 soalan)
- Sastera, kebudayaan dan kesenian melayu



2 comments:

Whitelovelychrystal @ Alice said...

waaa...tq utk spot soalan ni...heheheh..

Syafiq A. Ghani said...

Whitelovely: Sama2 ^^