PERUNCINGAN SOALAN PEPERIKSAAN INSTITUT PENDIDIKAN GURU
(IPG) MENGIKUT SUBJEK
* Kesemua peruncingan yang dimasukkan di dalam entri ini
diperolehi oleh saya melalui pemerhatian yang dibuat oleh saya di
kumpulan-kumpulan fb guru pelatih seperti SUGUS, pemberian sahabat-sahabat IPG
yang lain dan sebagainya. Semoga berjaya dalam peperiksaan blake deh ;).
Assalamualaikum
PERUNCINGAN SUBJEK
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK) – EDU3101
SUMBER: IPG RAJA MELEWAR
1) PERKEMBANGAN SISTEM PENDIDIKAN
-Selepas dan semasa merdeka.
2) KERJAYA GURU SEBAGAI IBADAH
- Dari perspektif agama
- Dari perspektif ahli-ahli falsafah
3) PEMBENTUKAN KOKURIKULUM
- Teori dan model pembinaan kurikulum
- Pembentukan kurikulum kbsr n kssr
1) PERKEMBANGAN SISTEM PENDIDIKAN
-Selepas dan semasa merdeka.
2) KERJAYA GURU SEBAGAI IBADAH
- Dari perspektif agama
- Dari perspektif ahli-ahli falsafah
3) PEMBENTUKAN KOKURIKULUM
- Teori dan model pembinaan kurikulum
- Pembentukan kurikulum kbsr n kssr
4) GURU SEBAGAI PEMBINA MODAL INSAN
SUMBER: IPG ISLAM
Penekanan:
- Falsafah pendidikan Islam
- Unsur persamaan falsafah pen. islam dgn fpk
- Mazhab esensialisme
- Pengaruh falsafah pendidikan barat thdp pndidikan malaysia
- Smbngn mari montessori
- Sumbangan za ba, aminuddin baki, awang had salleh
- 4 implikasi fpg
- Implikasi rahman tali pya pnyata
- 4 peristiwa dlm pkmbgn pndidikn dr thun 1990-2010
- Model kurikulum(analisis)
- 4 ciri kbsr.
- Peranan guru bdasarkn agama.
- Falsafah pendidikan Islam
- Unsur persamaan falsafah pen. islam dgn fpk
- Mazhab esensialisme
- Pengaruh falsafah pendidikan barat thdp pndidikan malaysia
- Smbngn mari montessori
- Sumbangan za ba, aminuddin baki, awang had salleh
- 4 implikasi fpg
- Implikasi rahman tali pya pnyata
- 4 peristiwa dlm pkmbgn pndidikn dr thun 1990-2010
- Model kurikulum(analisis)
- 4 ciri kbsr.
- Peranan guru bdasarkn agama.
PERUNCINGAN SUBJEK PERKEMBANGAN
KANAK-KANAK (PKK) – EDU3102
SUMBER: IPG TUN HUSSEIN ONN
Struktur
1)(a)Berikan satu contoh perkembangan kanak-kanak yang berumur 6-11 untuk setiap aspek berikut:
-fizikal
-kognitif
-sosioemosi
-bahasa
b)cadangkan 3 aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh seorang guru untuk membantu perkembangan kognitif kanak-kanak yang berumur 6-11 tahun.
2)(a)nyatakan 2 ciri perkembangan psikososial yang dialami oleh kanak-kanak yang berumur 6-11tahun
(b)jelaskan 3 cara yang berkesan bagaimana guru dapat meningkatkan perkembangan psikososial murid secara optimum.
3(a)jelaskan 2 jenis personaliti mengikut Carl
(b)jelaskan 3 cara guru dalam membantu pelajar membentuk konsep kendiri positif
4(a)senaraikan 4 kategori masalah pembelajaran
(b)huraikan 2 jenis program yang boleh membantu kanak-kanak merealisasikan sepenuhnya potensi yang ada dalam diri mereka.
ESEI
1(a)dengan menggunakan pengurusan grafik,jelaskan proses keseimbangan kognitif mengikut Teori Perkembangan Kognitif Piaget
(b)bincangkan 4 cara guru meningkatkan perkembangan kognitif murid di sekolah rendah
2)(a)Jelaskan bagaimanakan baka dan persekitaran yang mempengaruhi perkembangan personaliti kanak-kanak
(b)bincangkan 4 kesan sistem keluarga dalam perkembangan personaliti seorang kanak-kanak
(c)terangkan ciri-ciri kanak-kanak bermasalah pembelajaran
1(a)dengan menggunakan pengurusan grafik,jelaskan proses keseimbangan kognitif mengikut Teori Perkembangan Kognitif Piaget
(b)bincangkan 4 cara guru meningkatkan perkembangan kognitif murid di sekolah rendah
2)(a)Jelaskan bagaimanakan baka dan persekitaran yang mempengaruhi perkembangan personaliti kanak-kanak
(b)bincangkan 4 kesan sistem keluarga dalam perkembangan personaliti seorang kanak-kanak
(c)terangkan ciri-ciri kanak-kanak bermasalah pembelajaran
SUMBER: IPG IPOH
1. fitrah dari perspektif agama- 1 objektif
2. konsep asas, prinsip dan faktor perkembangan kanak-kanak- 3 objektif, 1 struktur aplikasi.
3.perkembangan fizikal, implikasi terhadap p&p-3 objektif
4. perkembangan kognitif dan bahasa-implikasi terhadap p&p- 2 objektif, 1 struktur, 1 esei
5. sosio-emosi dan implikasi terhadap p&p- 3 objektif
6. personaliti dan kendiri-3 objektif, 1struktur, 1 esei
7. kanak2 bekerperluan khas-5objektif, 1 struktur, 1 esei.
1. fitrah dari perspektif agama- 1 objektif
2. konsep asas, prinsip dan faktor perkembangan kanak-kanak- 3 objektif, 1 struktur aplikasi.
3.perkembangan fizikal, implikasi terhadap p&p-3 objektif
4. perkembangan kognitif dan bahasa-implikasi terhadap p&p- 2 objektif, 1 struktur, 1 esei
5. sosio-emosi dan implikasi terhadap p&p- 3 objektif
6. personaliti dan kendiri-3 objektif, 1struktur, 1 esei
7. kanak2 bekerperluan khas-5objektif, 1 struktur, 1 esei.
2 comments:
waaa...tq utk spot soalan ni...heheheh..
Whitelovely: Sama2 ^^
Post a Comment